tisdag 21 december 2010

Nyhet i det Hedbergska köket!

Jag kankonstig-kock väl inte direkt skryta med att jag testar att laga nya olika maträtter allt för ofta. Jag kör med relativt säkra kort  - sådant som vi tycker om att äta och så varierar jag det.
Jag önskar dock att jag var mer modig att testa alla de där okända rätterna som jag läser om i kokböckerna eller ser på matlagningsprogrammen. Ofta får jag recept till höger och vänster, av vänner och arbetskollegor på goda rätter, tror jag. Men de hamnar vanligtvis på hög och det är väldigt få som jag har provlagat.
Ikväll blev det ändring på det.
Hela det Hedbergska köket fullständigt frossade i julens dofter. Jag såg ett matlagningsprogram med Pernilla Wahlgren i veckan och blev så inspirerad i att testa om en sådan knasig rätt verkligen kan vara god!
Ingefärskyckling med julmustsås och ugnsrostade rotfrukter – en julig variant på en smarrig kyckling rätt som av mig får fem av fem. Och julmustsåsen var en höjdare.
Men min son – Anton tuggade avigt och tyckte att det var en kass middag, ingen maträtt han önskade att äta fler gånger.  Han ville inte ens sätta någon poäng.
Men han tackade för maten och sa “jag blev mätt iallafall” (tänk vad han kommer att få lära sig mycket ute på mission).
Vi får väl se vad min man, John tycker - hans tallrik står på spisen redo att värmas då han kommer hem.
Hur som helst så ska det ska bli min nya giv – testa nya rätter några gånger varje månad i det Hedbergska köket.

Antal portioner: 4
Färdig på: 60 minuter

Kyckling
4 st kycklingfiléer
4 cm färsk ingefära, tunt skivad
1 kruka rosmarin, grovt hackad
1 msk olivolja
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
Rotfrukter
2 st palsternackor, skalade, delade i bitar
2 st morötter, skalade delade i bitar
4 st potatisar, delade i bitar
2 st rödlökar, klyftade
1 kruka timjan
1 kruka rosmarin
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
Julmustsås
4 dl crème fraiche
4 dl julmust
2 st hönsbuljongtärningar
2 tsk färsk ingefära, riven
2 tsk färsk rosmarin, hackad
2 msk äkta kinesisk soja
Gör så här
1. Kyckling: Sätt ugnen på 200 grader. snitta upp filéerna på längden.vik upp den övre delen och lägg i skivad ingefära och grovt hackad rosmarin. Salta och peppra. vik tillbaka övre delen och ringla olivoljan över. Lägg ner filéerna i mitten av en ugnsfast form.
2. Rotfrukterna: Lägg alla rotfrukter samt löken i en stor skål. häll över olivolja, färska örter, salt och peppar. Blanda runt så att oljan täcker alla grönsaker. lägg grönsakerna runt kycklingen i formen. ställ in formen i ugnen i 30-40 minuter eller till kycklingen är genomstekt och rotfrukterna mjuka.
3. Julmustsås: Blanda crème fraiche, julmust, buljongtärningar, ingefära, rosmarin och soja i en kastrull. låt såsen puttra i 5-10 minuter.

                                                                                                        Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar