fredag 14 december 2012

Något magiskt vilar över Lucia dagen…….

luciatåg

Lucia är en sån där favoritdag för mig. Med lussekatter, doften av saffran, vita linnen, röda siden band i midjan och kransar på huvudet. Barnaröster som sjunger från hjärtat
Natten går tunga fjät runt gård och stuva. Kring jord som sol´n förlät, skuggorna ruva. Då i vårt mörka hus stiger med tända ljus Sankta Lucia, Sankta Lucia”.
Helt enkelt magiskt……

På jobbet har vi tränat på alla sånger som hör lucia till under några veckors tid. Och äntligen var den stora dagen här. Barnens förväntan då de stod ombytta för att komma ut och lussa för sina föräldrar, mormor & morfar och farmor & farfar dallrade i luften.


Jag kunde inte låta bli från där jag satt vid pianot att snegla lite över noterna på alla som stod/satt och lyssnade på sina barn och barnbarn. Glada miner, vissa lite rörda över det som de såg och hörde. Bara för en liten sekund kunde jag se mig själv sitta och titta på mitt och mina framtida barnbarn då de i sin tur lussar för mig.
Helt enkelt magiskt……

På vägen hem plingade det till i min mobil och jag fick en liten Luciahälsning från mitt lilla barnbarn – Freja.
Iklädd tomteklänning och med lite hjälp från sin mamma lussa i sitt första tåg. Det är den vackraste lilla tomtenissan jag har sett och jag har sett ganska många i min dar.
”Se då krypa tomtar upp ur vrårna - upp ur vråna. Lyssna, spjeja trippa fram på tårna, fram på tårna.
Tipp tapp tipp tapp tippe tippe tipp tapp. Tipp, tipp tapp”.
Helt enkelt magiskt……

tomte nissantomtefreja1tomtefreja2image

                                           Mysig Lucia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar