lördag 22 januari 2011

Drömmen om ett alldeles eget litet torp…..

JaMP900430538[1]g vet inte om det är åldern som gör det, min prenumeration på tidningen “Lantliv” eller att ekologiskt är mer inne idag som bidrar till att jag  dagdrömmer om längta-tillbaka-till-naturen i närheten av vatten.
Jag pratar inte om att ut och tälta, klara mig endast på bär, svampar, växter och regnvatten.  Inte heller om att bli helt självförsörjande. Jag gillar allt för mycket att kunna gå till Maxi och köpa mina grönsaker, frukt och kött. Och någon vidare bagare som kan baka sitt eget bröd är jag inte heller.

Nej, jag drömmer om att köpa ett litet torp som vi kan åka till dagar då solen skiner trots att jag avskyr mygg men även dagar då det regnar, snöar eller dagar då vi vill komma ifrån stadens buller och få ett litet andhål.
När jag var liten flicka så brukade jag följa med mina föräldrar till en av mammas kusiners torp. Jag har minnen om den randiga hängmattan som fladdrade i vinden, körsbärsträdet som stod mitt på gården, den sprakande brasan, gummistövlar, trätofflor, prickiga sommargardiner, pannkakstårta i bersån, svampplockning i skogen och hela årets årstider.

Tänk att få inreda med bara gamla loppisfynd, snickarglädje som vi kan få göra i ordning på vårt vis.
Tänk att få lov att fira födelsedagar, påsk, midsommar, kräftskiva och jul tillsammans med våra nära och kära i vårt eget torp med namnet Hedbergs på den röda brevlådan som står uppe vid vägkröken.

46DSC02270

Jag har alltid sagt till våra barn att hålla fast vid sina drömmar och en dag kommer de att gå i uppfyllelse. Så om jag håller fast vid min dröm riktigt hårt så kanske en dag är jag en stolt ägare till ett litet torp.

3 kommentarer:

  1. Jag vill också ha ett torp, hade varit riktigt najs! Hold on to that dream!

    SvaraRadera
  2. Jag var i din ålder när vi började planera får Rallarrosen, fick alla djuren, hönsen, grisarna, fåren, gässen osv. Jag tror på att förverkliga sin dröm hur den än ser ut...

    SvaraRadera
  3. Jag sympatiserar med dina lantkänslor. Här ska du få ett citat från New York Times som inspirerade oss att göra slag i saken:

    "Alla människor har drömmar och en av livets stora tragedier är utan tvivel att så få människor förverkligar sina drömmar. Anledningen är ofta att vi är så fastkedjade vid våra dagliga rutiner att vi inte ser vår väg klart. Men en ännu viktigare anledning är bristen på motvilja mot att ta de nödvändiga riskerna.
    Men någon gång i vårt liv - oberoende av hur framgångsrika vi blir - kommer en idé,en fräsch slutsats, en dröm, och den kommer att förfölja oss under resten av livet om vi inte försöker förverkliga den."

    SvaraRadera