torsdag 7 april 2011

Att ändra fokus….

Föreställ dig en helt vanlig flaska, hälften urdrucken. Hur ser du på den flaskan?
Antingflaskor3en så ser du en halvtom flaska eller en till hälften fylld flaska.
Här är ett annat exempel från en bok som jag läste för ett tag sedan “Confessions of an Unbalanced Woman”.
Kanske du tänker “Jag älskar dig MEN du gör mig helt galen”.
Tänk istället “Du gör mig helt galen MEN jag älskar dig”.
Prova en till.
”Jag har ett bra jobb, MEN det är fruktansvärt stressigt”.
Vänd på det “Det är fruktansvärt stressigt, MEN jag har ett bra jobb.
Är det inte helt otroligt vilken skillnad det blir om man bara ändrar fokus litegrann och spolar tillbaka våra MEN.

Jag hade ett intressant samtal härom dagen hur olikt man kan se på saker och ting.
Hur olika stressnivåer vi har som kommer av att vi lägger olika fokus på saker och ting.
Sådant som jag upplever som viktigt kanske inte du känner är viktigt för dig och vise versa.
Och då kom jag att tänka på - antingen ser vi den halvtomma flaskan och blir jätte stressade över det eller så ser vi den till hälften fyllda flaskan och jobbar utifrån det och gör det bästa med det man har.
Jag tror att jag är nog mer utav en sådan typ som konstaterar  - detta är vad jag har att jobba med idag. Det är dagsformen som avgör. Och jag försöker ofta att lägga energi på sådant som jag kan påverka och förändra  istället för att stånga mig blodig och bli helt sönderstressad över sådant som inte är så viktigt egentligen.
Visst blir jag också stressig och grinig  emellanåt – och har svårt med att hitta fokus i allt jag gör.

Förmodar att det är det här som livet går ut på - ständig träning i att hitta fokus…. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar