lördag 27 november 2010

Första advent traditioner

För mig är förberedelserna inför första advent startskottet – att julen är runt husknuten. Jag är på gränsen till barnsligt förtjust i alla mina traditioner.
Jag går till torget och köper kransar (det blev inga buxbomkransar som brukligt – John tycker att de luktar kattkiss, istället blev det grankransar) som jag hänger på dörrarna intill  stora rummet i röd rutiga siden band.
Jag planterar massor av hyacinter.
Jag köper långa handstöpta stearinljus i min favorit affär – Veken och Staken. Som jag arrangerar snyggt i adventsljusstakarna som har haft skiftande teman genom åren – i år är det grönmossa och röda små vit prickiga svampar.
Jag bullar upp med massor av värmeljus till alla mina lyktor.
Jag lägger granris i stora ljuskronan.
Varje år köper jag något nytt julpynt – i år blev det kuddar, nya röda gardiner och två nya tomtar som pryder en gran klädd hylla i vårt sovrum med en slinga med snöstjärnor som lyser.DSC03026

På soffbordet trängs en julstjärna i bleck kruka tillsammans med ljusstaken, en skål med nötter, skumtomtar och en paradis chokladkartong.
Pepparkakor, cambozola ost och fikonmarmelad som väntar på att bli uppätna tillsammans med rykande varm glögg.
Jag nynnar med i julmusiken som ljuder  - just nu är det Annie Lennox som sjunger “Angels from the realms of glory”.
Vid det här laget har jag redan köpt några julklappar som jag omsorgsfullt slår in i vackert julpapper.
DVD:n är laddad med “Grinchen” som vi varje år ser tillsammans.
Vi går en runda på julskyltningen – tittar på alla vackra ljusarrangemang, granen på torget nedanför Kärnan och känner att vi måste bo i den absolut vackraste staden. Som för ovanligheten är inbäddad i tjockt snötäcke – det bidrar till ännu mer advents stämmning.
DSC03022
I varje fönster står en adventsljusstake, ljusslingan på balkongen är uppsatt och på fötterna har jag mina röda raggsockar.
I år ska jag dricka mycket julmust och glögg. Jag ska mysa med min familj och jag ska bara vara så mycket jag kan. 

Glad första advent gott folk!

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga tomtar du har på bilden. Var finns såna att få tag i? Förr brukade jag också köpa nya - och annorlund tomtar - varje år men nu bryr jag inte så mycket längre. Mej jag gläds med din julglädje som ger mej en bild av en god glad jul

    SvaraRadera
  2. Du målar förberedelserna inför julen så jag är nästan färdig att bila ner till er och bara njuta av allt det vackra. Du kan verkligen skapa vacker miljö där man trivs och myser.
    Snygg site, Jeanette.

    SvaraRadera