torsdag 18 november 2010

Njuter och längtar ännu mer efter julen!

En del dricker inte  julmust förrän det är dags på riktigt. Andra vägrar köpa clementiner och pepparkakor innan det är december månad.  Och vissa förfasar sig över att de smäller upp jul avdelningen med dess alla jultomtar och jul tillbehör redan till Allhelgonahelgen på köpcentret. Julmusik ska man inte börja gnola på i förtid. Och fy den som tuggar på en skumtomte innan det är rent juligt.


Jag är inte av den sorten utan kan mycket väl börja längta efter jul redan i början av oktober månad. Och så fort juldekorationerna kommer upp i affärerna så mår jag väl – JAG ÄLSKAR ALLT MED JULEN.
Jag tänder ljus, lyssnar på julmusik, tränar på luciasångerna,  planterar små hyacinter i mina glas krukor som pryder köksbordet, mumsar på både clementiner, pepparkakor och skumtomtar som jag sköljer ner med julmust.
Jag ser inte det som att ta ut julen i förtid utan mer som en förberedelse inför vad som komma skall.
Jag har redan valt ut vilka julkort som vi ska skicka. Slagit in mina första paket i randigt rött och vitt julklappspapper och skrivit de första julklappsadresserna. Dofterna börjar så nätt flytta in igen – doften av vanilj, apelsin och choklad.
Jag bläddrar i heminredningstidningar om tips på att  göra julen mer härlig. Första advent med glögg mys, hugga gran med våra vänner, lucia i Maria kyrkan, jul inspektion av julgrannens vänner, julkonsert och själva pricken över i:et Min Familj kommer hem till jul.
Så kan inte göra annat än att njuta och längta ännu mer  - Snart är det Jul!

DSC03006DSC03009DSC03010

1 kommentar:

  1. Vad julsjuk jag blir. Kan bidra med att jag hänger upp våra julgranskransar i fönstret i slutet av oktober för här ute på landet är det MÖRKT fastän inte medvinternattens köld kommit. I övrigt gör vi och äter upp julkorven innan jul osv. så någon riktig julfantast är jag inte längre - inga barn hemma och skogen är full av fina julgranar. Ni får gärna komma hit och hugga en säg bara till så ska jag ha glöggen varm.

    SvaraRadera