måndag 20 september 2010

Dyra fjädrar!

nwhi-flying-bird4[1]Jag hörde en riktigt bra historia härrom dagen som handlade om en fågel som var ute och flög på jakt efter mat. Han passerade en man som bar på en burk med feta daggmaskar. Fågeln som hade en utomordentligt god syn såg på långt avstånd denna burk med härligt feta maskar.

Och han tänkte att jag ska flyga ner för att prata med den där mannen.
Fågeln flög så nära mannen han kunde och kraxade “skulle jag inte kunna få en av dina smaskiga daggmaskar ?” “Jovisst, sa mannen “men den kostar en av dina fjädrar”. Fågeln tänkte att det är ju inte så farligt . Jag tar en pytteliten längst in under ena vingen för jag har ju massor av fjädrar, så vad kan en liten fjäder göra.
Lite ont gjorde det då han ryckte loss den, men det glömde han snabbt då han kände den härligt tjocka dagg masken i sin näbb. Den slank lätt ner och han kände sig nöjd med dagens skrovmål.

Nästa dag så passerade han samma man igen åter med en burk med daggmaskar som såg härligt inbjudande ut. Fågeln kände tydligt hur hungrig han var och ställde samma fråga till mannen. "”skulle jag kunna få en av dina smaskiga daggmaskar?” “ Jovisst, sa mannen "”men du vet priset – en av dina fjädrar mot en daggmask”. Och åter så letade fågeln efter en pytteliten fjäder som inte gjorde lika ont denna gången att dra bort.
Dag efter dag så upprepades det hela och till slut så visade aerodynamikens lagar sina begränsningar – en fågel behöver sina fjädrar för att kunna flyga i luften.
Fågeln i fråga som gav bort sin sista fjäder för en fet dagg mask kunde inte längre lyfta för att flyga iväg. Det slutade med att mannen hade honom i sitt grepp.

Poängen med denna historia är att vi ibland tror att vi kan kompromissa med små saker som egentligen är väldigt viktiga för oss, som gör att vi kan flyga högt uppe i det blå och känna vinden mellan våra vingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar