fredag 27 augusti 2010

Jag blir så ARG så jag kan spricka!

  Det är inte lätt att undgå alla vackra vallöften som haglar över oss i dessa tider. Jag skrivet och reagerar utifrån mitt yrke som förskollärare men framförallt rollen som en mamma. Det har ju utlovats om vissa tar över makten - så ska det utökas  från 15 timmar till 30 timmar för de barn som har föräldrar som är arbetslösa eller hemma som föräldralediga .

Jag bara undrar till vilken nytta? Varför skaffar man barn överhuvudtaget idag?

7meg Gammal o Ung 0631

Jag skulle väl aldrig lämna min lilla tvååring 30 timmar på förskolan om jag är hemma och tar hand om syskonet. Ska vi inte lita på vår kompetens som föräldrar att kunna ta hand om och sysselsätta våra egna barn, den tiden kommer aldrig tillbaks igen. Och att söka nytt jobb det hinner man väl på 15 timmar i veckan.

Som mamma till vuxna barn idag så kan jag säga med facit i handen -  att den tiden då jag var hemma som föräldraledig var den mysigaste tiden i mitt liv. Jag var den som fick se mina barn utvecklas och gå framåt. Jag var medupptäckare i deras tidiga liv, inget som jag skulle vilja överlämna till någon annan för alla pengar i världen.
När tiden var inne så började mina barn också på förskola, det var då jag lämna dem för att jag behövde gå tillbaka till mitt arbete.
Misstolka mig inte -  jag älskar mitt arbete som förskollärare och barn har en fantastisk förmåga att insupa kunskap var den än erbjuds. Och jag inser att hade inga barn funnits på förskolan så hade jag inte haft något jobb.
Men vad jag försöker säga är -  Jag vet att barn behöver sin mamma och pappa och det känns inte som någon lösning att låta dem var dubbelt så många timmar på förskolan då. Vi skall väl ändå inte ersätta barnens hem och ta ifrån föräldrar deras tro på att  klara sina ungar och att se förskolan som ett komplement till hemmet.

Bara en tanke som poppade upp i huvudet på vägen hem ifrån jobbet idag!

2 kommentarer:

  1. Amen sister! Mamma var hemma med oss i alla år. Klart man gick på förskola också, men då var jag 5år. Mamma var dagmamma under en tid innan detta. Klart man kan träffa andra barn utan att vara på förskola 30h i veckan.. Känns bra och tryggt då jag idag är bästis med mamma istället för att ha en relation med massa bråk. Trygga hemförhållanden tror jag på.

    SvaraRadera
  2. Vem betalar for forskolan i de fallen? Foraldrarna eller skattebetalarna?

    SvaraRadera