söndag 15 augusti 2010

Saltvatten i mina ådror!

mycket fintRedan som liten älskade jag havet. Jag har tidiga minnen av att sitta uppkurad i min gammelmormors-Lydia Johansson bruna läderfåtölj med örat emot en stor vit snäcka som min gammelmorfar-Anton Johansson skaffat då han som sjökapten seglade på havet. Jag minns att jag kunde höra havets brus och ibland fantiserade jag att jag var en sjörövarprinsessa. Jag lekte ofta att jag var ute på segelturer, upp och nervända bord var inte en ovanlig syn på mitt lekrum. Vi skickade flaskposter och jag lärde mig tidigt att simma.

Pippi på de sju haven var en favorit film. Och mitt favoritgodis är salta fiskar.


DSC02433DSC02401Kärleken till havet har bara fortsatt och de allra bästa upplevelserna har jag haft vid havet. Min John friade till mig vid Amundön, utanför Kungsbacka, Ö-luffa i Grekland med en god vän, segla Gotland runt,  delat mitt hjärtas övertygelser med min familj på en väldigt speciell hemafton och många solnedgångar året om med min älskade. Så havet är för mig vackert sommar som vinter eller vår som höst. Det bara skiftar i färg men förmedlar till mig DSC00494alltid ett slags lugn – en frihet som jag inte vill vara utan.
Min promenad runda sträcker sig längs med havet och mitt sitta  & vila ställe är vid en brygga som har sköna bänkar.
Där har jag funderat många gånger över livets stora frågor, saker som har med mig, mina kära att göra . Eller bara blickat ut och låtit tankarna försvinna bort i takt med båtarna som seglat förbi.  Jag lockas av båtlivet och när jag blir stor så önskar jag  äga en egen segelbåt. Jag älskar doften av tjärat snöre och jag är barnsligt förtjust i allt med fisk och skaldjur.  Jag älskar randiga tröjor och går gärna i stövlar. Jag värderar nog en DSC02640skepparexamen högre än ett körkort.DSC00367

Men det bästa är ändå att ligga på stranden i horisontellt läge och känna sanden sila mellan fingrarna och få härligt prickigt sommarskinn. Bada i höga vågor och göra kullerbyttor - (ja, jag gör fortfarande det!).
DSC02487
Att ta ljumna kvällsbad med familjen medans solen sakta försvinner ner i horisonten. DSC00012DSC00018

Så nog har jag saltvatten i min ådror, nära havet vill jag bo!         

1 kommentar: